بهینه سازی سایت برای الگوریتم فلوریدا ؟

فلوریدا نام جدیدترین الگوریتم منتشر شده توسط گوگل است که هفته پیش رسما از آن در در توئیتر گوگل رونمایی شد. این الگوریتم خیلی سر و صدا کرد و باعث افت رتبه خیلی از سایت ها شد. از طرف دیگر رتبه خوبی به سایت های دیگر داد.

فلوریدا چیز عجیب و غریب و ترسناکی نیست که خیلی از مدیران سایت ها با انتشار این الگوریتم فکر می کنند افت سایت شان دائمی است و دیگر کار تمام است. در صورتی که اصلا اینطور نیست! فلوریدا برای پنالتی کردن سایت ها نیامده است.

سایت هایی که تحت تاثیر الگوریتم فلوریدا قرار گرفته اند و با کاهش رتبه در نتایج جست و جوی گوگل مواجه شده اند محدود بوده و همیشگی هم نخواهد بود.

سایت هایی که تحت تاثیر این الگوریتم با کاهش رتبه مواجه شدند معمولا سایت هایی بودند که کیفیت محتوای آن ها قابل قبول نبود. یعنی یا کپی کار بودند یا اینکه محتوای خوبی در کل نداشته اند. همینطور سایت هایی که به زور بک لینک بالا بوده اند و محتوای آنچنان خوبی نداشتند.

 

نظر متخصصین سئو در مورد الگوریتم فلوریدا

نظرات زیادی در مورد الگوریتم فلوریدا از جانب متخصصین سئو وجود دارد که بعضی از آن ها طبق تجربیات گذشته و بررسی های موردی که داشته اند گفته شده است.

مثلا بعضی از متخصصان سئو در مورد الگوریتم فلوریدا می گویند: این الگوریتم فقط سایت هایی که محتوای ضعیف دارند را تحت تاثیر قرار داده است.

بعضی ها می گویند سایت هایی که محتوای کپی بیشتری نسبت به محتوای یونیک داشته اند با انتشار فلوریدا کاهش رتبه عجیبی داشته اند.

بعضی ها هم می گویند وب سایت هایی که لینک های غیر طبیعی و اسپمی زیادی داشته اند و صرفا با بک لینک بالا بوده اند و محتوای خوبی نداشته اند تحت تاثیر فلوریدا قرار گرفته اند و کاهش رتبه ای را در نتایج جست و جو تجربه کردند.

بعضی از متخصصین سئو هم نظرشان این است که این الگوریتم فقط برای حواشی سازی است و هیچ تاثیری روی سایت ها نگذاشته است. یعنی صرفا الگوریتم فلوریدا آمده تا بازار سئوکار ها را داغ کند و همینطوری ترند شود.

با توجه به بررسی های انجام شده روی سایت هایی که در این مدت با افت رتبه مواجه شده اند متوجه این شدم که وب سایت هایی که محتوای بی کیفیتی داشته اند و صرفا قصد داشتند با محتوای جدیدی (اما کپی) در نتایج جست و جو ظاهر شوند با افت رتبه مواجه شده اند.

البته منظور از محتوای کپی صرفا عینا کپی نیست! منظور محتوایی است که یا بازنویسی شده است یا حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

از طرفی وب سایت هایی که محتوای کامل تر از بقیه رقبای خود داشته اند به رتبه های بالاتر صعود داشته اند. پس به طور کلی کامل بودن محتوا و جامع بودن آن از هر لحاظ تاثیر به شدت بالایی روی کسب رتبه بهتر در نتایج جست و جو دارد.

حتی اگر بک لینک هم نداشته باشد باز هم می تواند صاحب رتبه خوبی در نتایج جست و جو شود.

 

چگونه محتوایی تولید کنیم که فلوریدا از آن راضی باشد؟

همانطور که متوجه شدید الگوریتم فلوریدا بیشتر به محتوای وب سایت ها توجه می کند. در واقع این الگوریتم برای بهبود کیفیت محتوای وب سایت ها منتشر شده است که وب سایت هایی که واقعا محتوای خوبی ندارند را به رتبه های پایین تر در نتایج جست و جو منتقل کند.

شاید فکر کنید این الگوریتم هم شبیه به الگوریتم پاندا عمل می کند و با سایت های کپی کار مقابله می کند. اما اینطور نیست، الگوریتم فلوریدا با سایت هایی که محتوای بی کیفیتی دارند و بک لینک های غیر طبیعی زیادی دارند مقابله می کند. در ادامه درباره محتوای بی کیفیت بیشتر توضیح می دهم.

 

محتوای کپی را فراموش کنید

شاید شما هم فکر کنید گوگل در زبان فارسی ضعیف است و نمی تواند محتوای کپی را به خوبی تشخیص دهد. این قضیه مربوط به ۴ یا ۵ سال پیش است که هر سایتی با محتوای کپی و صرفا با تعدادی بک لینک به راحتی نتیجه می گرفت ولی حالا قضیه فرق کرده است.

هنوز هم سایت های بزرگی را می بینید که مطالب کپی  در ان ها زیاد است و هنوز هم در نتایج بالا قرار دارند. این قضیه باعث شده تا بسیاری از دوستان هر از چندگاهی محتوای کپی در سایت شان منتشر کنند و با تولید محتوای یونیک، محتواهای کپی خود را کمرنگ تر کنند. این دقیقا اشتباه است!

سایت های بزرگ به خاطر اعتبارشان فعلا هیچ لطمه ای از کپی کردن مطالب نمی خورند. البته در آینده چیزی مشخص نیست! شاید این سایت ها هم افت کنند.

منظور از محتوای کپی لزوما این نیست که برای تولید یک مقاله از چند مقاله کپی برداری کنید. یعنی از هر مقاله یک پاراگراف رو بردارید و درون مقاله خود قرار دهید. این که دقیقا کپی است و گوگل به خوبی می تواند تشخیص دهد.

منظور از محتوای کپی، بازنویسی مقاله به گونه ای است که چیز جدیدی به آن اضافه نشده باشد. هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ طول محتوا! یعنی برای نوشتن یک مقاله صرفا یک مقاله دیگر را بازنویسی کنید! این هم به نوعی کپی محسوب می شود. البته از دید گوگل کپی نیست ولی خب کیفیت لازمه را برای مخاطب و همینطور گرفتن رتبه خوب ندارد.

اگر می خواهید به روش جمع آوری اطلاعات (content curation) محتوایی را تولید کنید باید از طریق اطلاعاتی که از چندین مقاله، ویدیو یا هر فرمت محتوایی دیگری به دست آورده اید این کار را انجام دهید.

نکته بسیار مهم این است که محتوایی که تولید می کنید باید جدید باشد. با رنگ آمیزی محتوا می توانید به نوع دیگری به مخاطبان خود ارائه دهید. این کار علاوه بر تازه کردن محتوا برای مخاطب و گوگل، باعث طولانی تر شدن آن نیز می شود.

فراموش نکنید که محتوای شما باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. به عنوان مثال اگر می خواهید روش هایی را برای افزایش سرعت سایت معرفی کنید باید یک یا دو روش جدیدتر که بقیه به آن اشاره نکرده اند را معرفی کنید. یا بخشی از آن را به صورت آموزش تصویری (ویدیویی) بسازید و درون مقاله خود منتشر کنید. این یعنی خلق یک محتوای جدید از دید کاربر و گوگل.

 

محتوایی کامل و جامع تولید کنید

یکی از ویژگی های محتوایی که از دید فلوریدا خوب است این است که کامل و جامع باشد. برای اینکه مقالات خود را کامل و جامع بنویسید بهترین روش این است که ابتدا کلمه کلیدی اصلی مقاله خود را در گوگل جست و جو کنید. سپس تمام پیشنهاد هایی که گوگل در رابطه با آن کلمه کلیدی به شما می دهد را بررسی کنید. با این کار می دانید دقیقا چه چیزهایی پیرامون کلمه کلیدی اصلی  است که باید در مقاله خود به آن اشاره کنید.

همینطور نوشتن درباره هریک از پیشنهادهایی که گوگل به شما می دهد ناخودآگاه باعث افزایش طول محتوای شما نیز می شود.

سعی کنید کامل در مورد پیرامون هر یک از پیشنهادهایی که گوگل به شما می دهد در مقاله تون بنویسید و تکرار چند بار آن ها در متن تون باعث افزایش احتمال گرفتن رتبه در هر یک از آن ها می شود. اگر هریک را در تیتر های H2 یا H3 هم به کار ببرید احتمال رتبه گرفتن شما را بیشتر خواهد کرد.

همانطور که اشاره کردم قبل از اینکه شروع به نوشتن مقاله مورد نظرتان کنید باید کلمه کلیدی مورد نظرتان را در گوگل جست و جو کنید. مهمترین نکته بررسی سایت هایی است که همین حالا در نتایج جست و جو قرار دارند. کاری که شما باید انجام دهید بررسی هریک از آن صفحاتی است که در نتایج جست و جو می بینید و در مورد کلمه کلیدی اصلی مقاله شما محتوا منتشر کرده اند.

هرکدام را کامل بررسی کنید. حداقل سایت هایی که در صفحه اول و دوم هستند را خوب بررسی کنید. سپس میانگین طول محتوایی که تولید کرده اند را مشخص کنید.

به عنوان مثال اگر اکثر سایت ها حدود ۲ هزار کلمه نوشته اند شما باید ۳ هزار کلمه بنویسید. برای اینکه محتوای شما ۳ هزار کلمه شود نباید الکی متن تان را کش بدهید باید سعی کنید به چیزهایی که رقبای شما در مقاله شان اشاره ای نکرده اند اشاره کنید. این مهمترین نکته است.

 

محتوای مرتبط با حوزه کاری خود تولید کنید

سعی کنید هر موضوعی که در مورد کسب و کارتان است را پیدا کنید و در مورد آن تولید محتوا کنید. این کار عملا وب سایت شما را به سمت مرجع شدن در حوزه کاری تان سوق می دهد. هرچه بیشتر در مورد پیرامون حوزه کاری تان محتوای مفید داشته باشید مخاطبان بیشتری به سمت کسب و کارتان روانه می شوند.

با بررسی سایت های رقبای خود متوجه آن می شوید که روی چه موضوعاتی بیشتر باید تمرکز کنید. همینطور با سرچ کلیدواژه های اصلی تان در گوگل و گوگل کیورد پلنر می توانید موضوعات بیشتری را در حوزی کاری تان برای تولید محتوا پیدا کنید.

همچنین خیلی راحت تر بهینه سازی سایت تان در کلمات سخت حوزه کاری تان انجام می شود. به دلیل اینکه کم کم در هر عبارات مربوط به حوزه کاری تان رتبه می گیرید و همین باعث می شود گوگل متوجه آن شود که سایت شما مرجعی در این حوزه کاری است.

اگر توجه کرده باشید بیشتر وب سایت هایی که تخصصی روی حوزه ای فعالیت می کنند دارای رتبه های بهتری در نتایج جست و جو هستند.

الگوریتم فلوریدای گوگل بیشتر به سایت هایی اهمیت می دهد که تخصصی روی حوزه ای فعالیت می کنند و محتوای با کیفیت تولید می کنند.

 

ویدیو و عکس ها را جدی بگیرید

سعی کنید حتما از ویدیو در مقالات خود استفاده کنید. ویدیو علاوه بر افزایش میزان ماندگاری کاربران در صفحه مقالات تان باعث می شود مقاله شما از دید گوگل کامل تر از بقیه رقبان جلوه داده شود خصوصا زمانی که آن ها از ویدیو استفاده نمی کنند و شما استفاده می کنید.

سعی کنید ویدیوهای کوتاه و چند دقیقه ای در مقالات خود منتشر کنید. هر چقدر طول ویدیوها کوتاه تر باشد میل کاربران به کامل دیدنشان بیشتر می شود و همین باعث می شود در صفحه شما بیشتر بمانند.

همینطور سعی کنید با استفاده از عکس های باکیفیت طول مقالات تان را افزایش دهید. عکس هایی که کپی نیستند و صاحب اصلی آن ها شما هستید خیلی مهم است. اگر می خواهید مقالات آموزشی بنویسید عکس هایی که از مراحل کار به صورت اسکرین شات از صفحه می گیرید باعث تولید عکس های اختصاصی برای شما می شوند.

در تگ Alt یا نوشته جایگزین آن ها حتما از عبارات کلیدی و هم خانواده کلیدواژه اصلی مقاله تون استفاده کنید. همینطور می توانید از عبارات پیشنهادی گوگل که مربوط به هر عکس می باشد استفاده کنید.

 

محتواهای قدیمی را پاک نکنید! آپدیت کنید

بسیاری از فعالان حوزه سئو بر این باورند که محتواهای قدیمی را پاک کنید و به محتواهای مرتبط ریدایرکت کنید. عملا این کار اشتباه است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید بروزرسانی آن ها با محتوای جدید است.

اگر صفحاتی از سایت تان (مقالات) که واقعا برای شما مهم هستند ولی الان با افت رتبه مواجه شده اند پیشنهاد می کنم حتما بروز رسانی شان کنید.

اگر محتوای شما خیلی قدیمی است بهتر است به کلی آن را بروزرسانی کنید. همیشه سعی کنید محتوای وب سایت تان را تازه نگه دارید. اگر می خواهید همیشه بالا باشید این تنها راه شماست.

وگرنه محتوای شما همیشه به دید گوگل کامل و بروز و به درد به خور برای کاربران تان نخواهد بود. همین موضوع باعث می شود بعد از مدتی با افت رتبه در بعضی از صفحات سایت تان در نتایج جست و جو مواجه شوید.

 

لینک بیلدینگ تان را طبیعی کنید

فلوریدا صفحاتی که دارای بک لینک های مصنوعی بوده اند را در نتایج جست و جو با افت رتبه مواجه کرده است. اگر تا الان بک لینک های مصنوعی و بی کیفیت می ساختید عیبی ندارد! به فکر تغییر یا پاک کردن آن ها نباشید.

اما از این به بعد باید بک لینک های طبیعی بسازید. اگر می خواهید برای همیشه جریمه نشوید باید تعداد لینک های طبیعی خود را بیشتر از مصنوعی ها کنید. تا به این ترتیب لینک سازی وب سایت تان طبیعی تر جلوه داده شود.

به هیچ وجه منابعی مصنوعی برای لینک سازی خود درست نکنید. به عنوان مثال یک وبلاگ که فقط لینک های شما درون آن است کاملا مشخص است که توسط خودتان برای لینک بیلدینگ ساخته شده است. اگر تعداد این نوع لینک های شما زیاد باشد مسلما در خطر جریمه شدن هستید.

 

سایت هایی که هم اکنون تحت تاثیر الگوریتم فلوریدا افت داشته اند چه باید کنند؟

اگر سایت شما هم در بسیاری از کلمات کلیدی افت رتبه داشته است چندان جای نگرانی نیست. بهتر است به تولید محتوا ادامه دهید و به نکاتی که در این مقاله اشاره کردم حتما در تولید محتواتون اهمیت دهید. اگر فکر می کنید محتوای کپی و ضعیف زیادی دارید بهتر است فکری به حال بروز رسانی آن ها کنید.

به لینک سازی خود ادامه دهید و متوقف اش نکنید. ولی همانطور که گفتم لینک های مصنوعی به هیچ وجه نسازید. سعی کنید از تکنیک های لینک بیلدینگ خاکستری در ساخت بک لینک های خود استفاده کنید. از صفحات ساخته شده و مصنوعی به هیچ وجه لینک نگیرید.

 

 

3 نظر
  • Valorie
    مرداد ۱, ۱۳۹۹ در ۴:۴۶ ب٫ظ/ پاسخ

    به شدت پست کاربردی نوشتید.
    تشکر از شما

    Feel free to visit my web page – تولید محتوای سایت

    • ::..panysar..::
      مرداد ۴, ۱۳۹۹ در ۹:۰۶ ق٫ظ/ پاسخ

      ممنون که مارا دنبال میکنید و خوشحال هستیم که مطالبمون براتون مفیده

  • Zane
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۹ در ۸:۴۹ ب٫ظ/ پاسخ

    بسیار مطلب ارزنده ای بود. تشکر از شما

    Feel free to visit my web blog: سر سمپلر رک دار

پیام خود را وارد نمایید.

*
*