بازاریابی ویروسی در بستر اینترنت

 

بستر اینترنت این امکان را فراهم کرده است که تبلیغات بسیار سریع تر از سابق منتشر شوند. برندها از لحاظ شناخت عمومی می توانند یک شبه راه صد ساله را طی کنند. با این حال تکنولوژی های اینترنت و رسانه های اجتماعی به خودی خود یک آگهی را ویروسی نمی کنند. آن ها فقط افراد را قادر می سازند تا محتویات را سریع تر به افراد دیگر تقسیم کنند . بنابراین یک کمپین باید به طور معمول مجموعه ای از دستورالعمل های زیر پیروی کند تا بتواند به طور بالقوه موفق باشد:

_ محتوای عرضه شده باید برای بسیاری از افراد جذابیت داشته باشد.

_ ارزش اشتراک گذاری با دوستان و خانواده را داشته باشد.

_ از یک سکوی بزرگ، به طور مثال YouTube یا اینستاگرام استفاده شود.

_ از یک تقویت اولیه برای جلب توجه استفاده شود.

_ محتوای عرضه شده از کیفیت خوب برخوردار باشد.

 

شبکه های اجتماعی

رشد شبکه های اجتماعی به میزان قابل توجهی در اثربخشی بازاریابی ویروسی نقش داشته است. در سال ۲۰۰۹ ، دو سوم کاربران اینترنت حداقل هر هفته از یک سرویس شبکه اجتماعی یا وبلاگ بازدید کرده اند. فیسبوک به تنهایی بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد. در سال ۲۰۰۹ زمان صرف شده برای بازدید از شبکه های اجتماعی از ایمیل پیشی گرفت. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نیز نشان داد که ۵۲ % از افراد اخبار را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

معرفی رسانه های اجتماعی باعث ایجاد تغییر در چگونگی استفاده از بازاریابی ویروسی و سرعت انتشار اطلاعات و تعامل کاربران شده است. این امر باعث شده است که بسیاری از شرکت ها از رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای بازاریابی خود و محصولاتشان استفاده کنند.

 

بازاریابی افراد تاثیر گذار (Influencnsers)

افراد تاثیر گذار پیام های تبلیغاتی را بهتر از آگهی های کامپیوتری به مخاطبان منتقل می کنند. تحقیقات نشان داده است که افراد، تعامل با انسان ها را به تصاویر تبلیغاتی ترجیح می دهند. بنابراین به نظر می رسد که افراد تاثیر گذار رابط بین برند و مشتریان شرکت ها هستند. شرکت ها اگر در تبلیغات ویروسی قدرت اینفلوئنسر ها را دست کم بگیرند بسیار متضرر خواهند شد.

در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰% برندهای جهانی از افراد تاثیر گذار در بازاریابی بهره جسته اند. گروه اول تاثیرگذاران افراد مطرحی هستند که به دلیل تجربه ی رضایت بخش از برند به صورت عمدی یا غیر عمدی آن را تبلیغ می کنند. دوم، افراد مطرحی هستند که عقد قرارداد با شرکت ها مزیت دیده شدن در کنار توجهات عمومی به محتوا یا صفحه خود را در اختیار آن ها قرار می دهند.

 

مزایای افراد تاثیرگذار در بازاریابی ویروسی

برای شرکت ها
استفاده از اینفلوئنسر ها در بازاریابی ویروسی به شرکت ها امکان می دهد که زمان و بودجه ی کم تری را صرف ارتباطات بازاریابی و ترویج آگاهی از برند خود کنند. برای مثال آلبرتو زانتو در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ ضربه ی سر زیدان به بازیکن ایتالیایی را به اشتراک گذاشت که در کم تر از یک ساعت اول بیش از ۱.۵ میلیون بیننده داشت. اینفلوئنسر ها اعتبار پیام ها را نیز افزایش می دهند. این روابط اعتماد محور توجه مخاطبان را بیش تر به خود جلب می کنند، تقاضای مشتریان را بالا برده و با هدایت رفتار مشتریان، فروش و وفاداری را افزایش می دهند.

برای تاثیرگذاران
بدون شک بهره گرفتن از شهرت افراد مطرح یک معامله ی برد برد برای هر دو طرف تبلیغ است .امروزه مفهوم تاثیرگذار از کارشناسان خبره فراتر رفته و به هر کسی که بتواند اعتبار و شانس دیده شدن تبلیغات را بالا ببرد، اطلاق می شود.

برای مشتریان
به نظر می رسد که امروزه فرآیند تصمیم گیری برای مشتریان دشوار تر از گذشته شده است تبلیغات گسترده برند ها مشتریان را در معرض اختلال در حافظه ی کوتاه مدت و ضعف تصمیم گیری قرار می دهد. گزارشات حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد مردم در خرید های خود تجربه و سفارش آشنایان را به علت اینکه می دانند آن ها سودی از تبلیغ کاذب نمی برند، مد نظر قرار می دهند. در این مورد اینفلوئنسر ها می توانند نقش منبعی مورد اعتماد در فرآیند تصمیم گیری برای خرید را ایفا کنند.

 

مقاله بعدی را که ریسک های بازاریابی ویروسی هست از دست ندید.

1 نظر
  • ::..panysar..::
    مهر ۳۰, ۱۳۹۷ در ۹:۰۸ ق٫ظ/ پاسخ

    گروه تبلیغاتی اینترنتی پانیسار با بیش از ۱۵ سال سابقه در داخل و خارج از ایران و با دارا بودن گروه های مختلف مهندسی و کادری مجرب در کلیه زمینه های مختلف طراحی سایت/ طراحی گرافیک/ برنامه نویسی/ اپلیکیشن موبایل/ بازاریابی اینترنتی/ سئو و … ، فعالیت حرفه ای خود را در عرصه های مختلف با هدف توسعه این علم در کشور و در راستای رضایتمندی مشتریان عزیز به جامعه ارائه میکند.

پیام خود را وارد نمایید.

*
*