اصول موثر در طراحی سایت

عبارت «زیبایی در چشم بیننده است» مثال مناسبی برای رعایت اصول موثر در طراحی سایت است، زیرا طراحی سایت توسط کاربران وب سایت و نه صاحبان وب سایت قضاوت می شود.

عوامل متعددی وجود دارد که قابلیت استفاده از یک وبسایت را تحت تاثیر قرار می دهد، و نه تنها در مورد فرم و زیبایی (چقدر خوب است) سایت، بلکه عملکرد (آسان برای استفاده) سایت هم بسیار مهم است.

وب سایت هایی که به خوبی طراحی نشده اند عملکرد ضعیفی دارند و معیارهای گوگل آنالیتی کمی هم دارند (به عنوان مثال میزان بازده کم، زمان کم در سایت، صفحات کم در هر بازدید و حساب های کم).

پس چه چیزی باعث طراحی وب خوب می شود؟ درادامه مطلب برخی از اصول طراحی وب را بیان می کنیم که باعث می شود وبسایت شما زیبا، آسان برای استفاده، جذاب و موثر باشد.

 هدف

طراحی وب مناسب پاسخگوی نیازهای کاربراست. بازدید کنندگان سایت شما به دنبال  کدام یک از این موارد : اطلاعات، سرگرمی، نوعی تعامل یا ارتباط با کسب و کار شما، هستند؟
هر صفحه وب سایت شما نیاز به یک هدف مشخص دارد و نیازهای خاص خود را برای کاربران وبسایت با موثرترین راه ممکن برآورده می کند.

 

ارتباط

افراد در سایت تمایل دارند اطلاعات را سریع بیبنند، بنابراین مهم است که به طور واضح ارتباط برقرار کنید و اطلاعات خود را به راحتی به کاربر منتقل کنید.
برخی از تاکتیک های موثر در طراحی وب سایت عبارتند از: سازماندهی اطلاعات با استفاده از سرفصل ها(تگ های H1, H2,… H6)، استفاده از لیست ها ب جای متن های طولانی و نامرتب.

 

نوع فونت

به طور کلی،باید از فونت هایی در طزراحی سایت خود استفاده نمایید که خوانایی راحتی دارند، از فونت های تزئینی کم تر استفاده شود. اندازه فونت هم نباید بسیار ریز و نه بسیار درشت باشد معمولا سایز ۱۴ مناسب است، البته این سایز با توجه به نوع فونت انتخابی شما متغییر می باشد.

 

 رنگ

رنگ های تکمیلی ایجاد تعادل و هماهنگی می کنند. استفاده از رنگ های متضاد برای متن و پس زمینه باعث خوانایی آسان تر توسط چشم می شود.
رنگ های متنوع باعث ایجاد احساسات می شود و باید کم مصرف شوند (به عنوان مثال برای دکمه ها). بدون تردید فضای سفید در وب سایت  بسیار موثر است.

 

تصاویر

یک عکس می تواند جایگزین هزاران کلمه باشد، پس انتخاب تصاویر مناسب برای وب سایت می تواند به هدف شما در ارایئه سایت کمک کند. از عکس های حرفه ای با کیفیت بالا استفاده کنید. همچنین فیلم ها و گرافیک ها را در نظر بگیرید زیرا این موارد می تواند در برقراری ارتباط موثرتر  حتی از متن خوب هم تاثیرگزار تر باشد.

 

منوها

منوها مسیر حرکت در سایت شما را مشخص می کند. بعضی از تاکتیک های موثر عبارتند از: سلسله مراتب صفحه، طراحی دکمه های قابل کلیک و پیروی از قانون سه کلیک “که به این معنی است که کاربران بتوانند اطلاعات را با سه کلیک پیدا کنند.

 

 طرح بندی بر اساس GRID

قرار دادن محتوا به صورت تصادفی در صفحه سایت ممکن است ظاهر سایت را خراب و نامرتب نمایش دهد. پوسته های مبتنی بر شبکه، محتوا را در بخش ها، ستون ها  می چینند و حس تعادل در سایت ایجاد می کنند، که منجر به طراحی بهتر وب سایت می شود.

 

 طرح  الگو “F”

مطالعات ردیابی چشم شناسایی نشان می دهد که افراد صفحه نمایش کامپیوتر را در یک الگوی “F” اسکن می کنند. اکثر آنچه مردم می بینند در بالای صفحه و سمت چپ صفحه است و سمت راست صفحه نمایش به ندرت دیده می شود. وبسایت هایی که به طور موثر طراحی شده اند، با رفتار طبیعی خواننده کار میکنند و اطلاعات را به ترتیب اهمیت (چپ به راست و بالا به پایین) نمایش می دهند.

اصول موثر در طراحی سایت

زمان بارگذاری

یک وب سایت کند بسیار خسته کننده است. نکاتی برای بارگذاری موثرتر صفحات شامل:

  • بهینه سازی اندازه تصویر (اندازه و مقیاس)
  • ترکیب کد به یک فایل CSS مرکزی یا جاوا اسکریپت (این درخواست HTTP را کاهش می دهد)
  • کاهش HTML، CSS، جاوا اسکریپت (برای سرعت بخشیدن به زمان بارگیری فشرده کردن فایل ها).

 

ریسپانسیو یا واکنشگرا

در حال حاضر رایج ترین دسترسی به وب سایت ها از دستگاه های متعدد با اندازه های مختلف صفحه نمایش است، بنابراین مهم است که آیا وب سایت شما در این دستگاه ها به خوبی قابل مشاهده باشد. اگر وبسایت شما واکنشگرانیست، می توانید طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا (به این معنی که وبسایت شما به عرض صفحه متفاوت تنظیم شود) ایجاد نمایید و یا سایت اختصاصی تلفن همراه (یک وب سایت جداگانه به طور خاص برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی شده) ایجاد کنید.

به سادگی با نگه داشتن این عناصر طراحی در ذهن خود میتوانید یک وب سایت زیبا و کارآمد ایجاد نمایید .در هر صورت، اصول موثر در طراحی سایت که در بالا ذکر شد می تواند وبسایت شما را جذاب تر، مفید و قابل توجه برای بازدیدکنندگان کند.

1 نظر
  • ::..panysar..::
    آبان ۹, ۱۳۹۷ در ۸:۴۸ ق٫ظ/ پاسخ

    گروه تبلیغاتی اینترنتی پانیسار با بیش از ۱۵ سال سابقه در داخل و خارج از ایران و با دارا بودن گروه های مختلف مهندسی و کادری مجرب در کلیه زمینه های مختلف طراحی سایت/ طراحی گرافیک/ برنامه نویسی/ اپلیکیشن موبایل/ بازاریابی اینترنتی/ سئو و … ، فعالیت حرفه ای خود را در عرصه های مختلف با هدف توسعه این علم در کشور و در راستای رضایتمندی مشتریان عزیز به جامعه ارائه میکند.

پیام خود را وارد نمایید.

*
*