مروری بر انواع روش های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی (Internet marketing) به معنای استفاده از رسانه های دیجیتال به منظور جذب مشتری و افزایش فروش از طریق اینترنت می باشد. بازاریابی اینترنتی تنها مختص به کسب و کارهای اینترنتی نیست و کسب و کارهای سنتی نیز می توانند به منظور توسعه، برندسازی، و افزایش درآمد خود از آن بهره گیری نمایند. بازاریابی اینترنتی شامل ابزارها و روش های بسیار متنوعی است که به صورت گسترده در حال توسعه می باشند.

اگر تاریچه بازاریابی اینترنتی را مرور نمایید متوجه می شوید که به صورت پیوسته اصطلاحاتی جدید با موضوع بازاریابی اینترنتی وارد فضای کسب و کار آنلاین کشور می گردد. این اصطلاحات که عموماً برگردان واژه های لاتین خود می باشند هر یک مرتبط با شاخه های جدیدی از این علم می باشند. در این مقاله می کوشیم به صورت فهرست وار به بیان برخی از مهمترین روش های بازاریابی اینترنتی بپردازیم.

مروری بر انواع روش های بازاریابی اینترنتی
ذکر این نکته ضروریست که در هیچیک از انواع کسب و کار، تنها نمی توان به یک روش بازاریابی تکیه کرد. همچنین استفاده موازی و مستقل از انواع روش های بازاریابی معمولاً نتایج مطلوبی را در پی نخواهد داشت.

 

در عوض، بهترین شیوه بازاریابی استفاده از ارتباطات بازاریابی یکپارچه(IMC) می باشد که در آن تمام روش ها با هم و به صورت هماهنگ کار می کنند و یکدیگر را تکمیل می نمایند تا یک کل واحد ایجاد شود. در این حالت تمام روش های بازاریابی باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. در ادامه به مرور این روش ها می پردازیم:

 

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های ارزان و بسیار کارآمد در حوزه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. این روش مدتهاست مورد استقبال مدیران کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفته است و عموم آنها به نتایج شگفت آور آن در افزایش فروش و برقراری ارتباط موثر با کاربران اذعان دارند.

 

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

تولید و نشر محتوای تخصصی اهمیت بسیار بالایی در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی دارد. اهمیت تولید محتوا در رشد کسب و کارهای اینترنتی بقدری بالاست که آنرا به یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی آنلاین تبدیل کرده است. تفاوتی نمی کند که در چه نوع کسب و کاری مشغول فعالیت هستید. شما برای دیده شدن در دنیای اینترنت نیاز دارید که در مورد خدمات، محصولات و کسب و کار اینترنتی خودتان محتوای تخصصی تولید کنید. این محتوا می تواند به صورت مقالات تخصصی، ویدئوهای آموزشی و یا پادکست های صوتی تهیه شود.

 

بازاریابی بنری (Banner Marketing)

بازاریابی بنری یکی از روش های پر سابقه در بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. اهداف استفاده از بنرهای تبلیغاتی متنوع می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

جذب ترافیک (افزایش بازدید وب سایت)
برندسازی
معرفی یک محصول
افزایش فروش در بلند مدت و کوتاه مدت
ایمیل مارکتینگ (جمع آوری اطلاعات مخاطبان)
به تجربه ثابت شده است که شما بهترین نتیجه را از بنرهای تبلیغاتی زمانی دریافت می کنید که کاربرانتان پس از کلیک بر روی بنر تبلیغاتی به صفحه فرود سایت منتقل شوند. بنابر این شما نباید کاربران خود را مستقیماً به صفحات محصول یا صفحه اصلی سایت هدایت نمایید. شما باید در صفحه فرود سایت خود فرم هایی برای دریافت اطلاعات کاربر قرار دهید تا در آینده بتوانید از طریق ایمیل مارکتینگ آنها را متقاعد به خرید محصولات خود نمایید.

 

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی(Social marketing)

هر چند شبکه های اجتماعی بستر مطلوبی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتنی به حساب نمی آیند اما این رسانه ها ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی محسوب می شوند. شما از طریق این جوامع می توانید با خیل عظیمی از مخاطبان ارتباط برقرار کنید. جوامع مجازی بستر بسیار مناسبی را برای تعامل بین مدیران کسب و کارهای اینترنتی و مخاطبان فراهم می نمایند.

 

بازاریابی دهان به دهان(Word Of Mouth Marketing)

بازاریابی دهان به دهان به بیان ساده به این معناست که شما بستری را فراهم کنید تا مشتریان شما تبدیل به تبلیغ کنندگانتان شوند. برای این منظور لازم است که نوع یا کیفیت محصولات، خدمات، تبلیغات و یا نحوه مشتری مداری شما این ویژگی را داشته باشد که مشتریان خدمات شما را به دیگران پیشنهاد بدهند. اگر به زندگی روزمره و کسب و کارهای سنتی دقت کنید متوجه می شوید که بسیاری از کسب و کارها از همین طریق به موفقیت رسیده اند. به طور مثال حتماً اتفاق افتاده است که شما برای یافتن یک فروشگاه پوشاک مناسب، یک رستوران خوب و یا… از دوستان خود پرس و جو کرده باشید. در این حالت اگر یک برند یا مغازه از طرف چندین نفر از دوستان به شما پیشنهاد شود احتمال اینکه شما از همین برند خرید نمایید بسیار بالا می رود.

 

تبلیغات گوگل(google-advertising)

بدون شک تبلیغات گوگل یکی از زود بازده ترین روش های بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. تبلیغات گوگل این امکان را به شما می دهد که بدون طی کردن فرایند سئو به صدر نتایج این موتور جستجو دسترسی داشته باشید. هرچند تبلیغات گوگل هزینه نسبتاً بالایی دارد اما اگر از این روش به صورت خلاقانه در کنار ابزارهای دیگر بازاریابی اینترنتی بهره گیری شود شما شاهد نتایج خیره کننده ای خواهید بود.

 

بازاریابی ویروسی(Viral Marketing)

بازاریابی ویروسی یکی از شاخه های بازاریابی اینترنتی است که مبتنی بر انتشار سریع و گسترده محتوا، پیام و تبلیغات یک برند در فضای وب می باشد. استفاده صحیح، بجا و کارشناسی شده از بازاریابی ویروسی می تواند باعث شود که یک استارت آپ ناشناخته به سرعت به یک برند تبدیل شود. در واقع بازاریابی ویروس وار موجب می شود که پیام مورد نظر شما همانند یک ویروس همه جا پخش شده و فراگیر شود.

 

بازاریابی ویدئویی(Video Marketing)

تبلیغات ویدئویی یا به اصطلاح تخصصی تر آن بازاریابی ویدئویی روشی است که صاحبان کسب و کارهای مختلف با استفاده از محتوای ویدئویی خود سعی دارند توجه مشتریان را به سمت خود جلب نموده و آنها را مجذوب کالا یا خدمات خود نمایند. امروزه اعتماد و رغبت کاربران اینترنت به مشاهده تبلیغات ویدئویی به طرز شگفت آوری بیشتر از تمامی دیگر انواع تبلیغات اینترنتی، نظیر تبلیغات متنی می باشد. چرا که اساساً مشاهده ویدئوها برعکس مطالعه ی متون عریض و طویل و صامت، برای تمامی کاربران اینترنت یک فرایند مفرح و سرگرم کننده محسوب می شود.

1 نظر
  • ::..panysar..::
    مهر ۳۰, ۱۳۹۷ در ۹:۱۱ ق٫ظ/ پاسخ

    گروه تبلیغاتی اینترنتی پانیسار با بیش از ۱۵ سال سابقه در داخل و خارج از ایران و با دارا بودن گروه های مختلف مهندسی و کادری مجرب در کلیه زمینه های مختلف طراحی سایت/ طراحی گرافیک/ برنامه نویسی/ اپلیکیشن موبایل/ بازاریابی اینترنتی/ سئو و … ، فعالیت حرفه ای خود را در عرصه های مختلف با هدف توسعه این علم در کشور و در راستای رضایتمندی مشتریان عزیز به جامعه ارائه میکند.

پیام خود را وارد نمایید.

*
*