- طراحی سایت | طراحی اپلیکیشن موبایل - https://panysar.com -

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی و فروش

نقش شبکه های اجتماعی در فرایند بازاریابی و فروش

همه ما خواه ناخواه در امور روزمره با شبکه های اجتماعی [1] زیادی از افراد پیرامونمان مواجه هستیم : همکاران ، افراد خانواده ، دوستان ، همکلاسی ها و … . هر شبکه نیز به نوبه خود با شبکه های دیگر هم پوشانی دارد.

بنابراین کافی است از طریق صحبت با یکی از اعضای این شبکه ها به تبلیغ [2] یا ضد تبلیغ در مورد یکی از محصولات پرداخته شود تا به سرعت این نظر در شبکه های در هم تنیده منتشر گردد.

این امر به سرعت باعث افزایش یا کاهش فروش یک فیلم ، یک کتاب ، رستوران و یا محصولات متفاوت می گردد.
در این میان شبکه های اجتماعی [3] بسیاری مانند Orkut ، Gazzag ، Yahoo 360 ، Facebook ، Google Plus ، کلوب و … به وجود آمدند که یکی از اهداف آنها ایجاد شبکه اجتماعی از افراد جهت ایجاد ارتباط موثرتر بود. اما پتانسیل فراوانی که در این سایت ها وجود دارد و اغلب توسط خبرگان بازاریابی و فروش [4] ایران نادیده گرفته شده نقش آنها در ایجاد کمپین های بازاریابی حسی و اثرگذاری بسیار این سایت ها در جهت برندسازی بوده است.

به عنوان مثال چندی پیش یک شرکت تولید کننده منقل های مسافرتی که نتوانسته بود بازارسازی خوبی برای محصولش انجام دهد با تشکیل صفحه ای در یکی از شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن فیلمی از نحوه کارکرد محصول ، توانست تعداد بسیاری از آن را به فروش برساند.

مزیت دیگری که به کارگیری این نوع بازاریابی به همراه دارد ایجاد یک باشگاه مشتریان مجازی برای سازمان است.
به عنوان نمونه ، یک شرکت گردشگری با استفاده از این نکته توانست اطلاع رسانی مناسبی در مورد برنامه های خود انجام داده و تعداد زیادی از مشتریانی را جذب کند که تاکنون تجربه خرید از آن را نداشتند. پدیده هایی چون Poke کردن ، Like کردن ، Share کردن ، Tag کردن افراد ، نظردهی و مواردی از این دست موجب ان شده که مشتریان خود را در یک محیط صمیمی یافته و در کلیه برنامه های شرکت مانند طراحی محصول جدید ، فراخوان ها و … اعمال نظر کنند. این مشارکت فعال باعث افزایش ارزش طول عمر مشتری گردیده و کاهش رویگردانی مشتری را به همراه دارد.

اینکه شما در صنعت خودرو ، بانک ، بیمه ، رستوران ، آموزش ، پوشاک و … باشید چندان تفاوتی ندارد. در هر نوع صنعتی می توان از مزایای به کارگیری شبکه های اجتماعی بهره برد. البته در نظر داشته باشید که همان اندازه که این شبکه ها می توانند در جهت تبلیغ مثبت برای شما عمل کنند ، قابلیت تخریب برند و ضد تبلیغ دارند. تصور کنید که مشتری تجربه ناخوشایند استفاده از محصول شما را به همراه عکس آن در صفحه شخصی خود بارگذاری کرده و بسیاری از دوستان خود را Tag نموده و آنها هم با Like و Share کردن آن بسیاری دیگر را از ضعف محصول یا خدمات شما آگاه کنند !