سیستم مدیریت رفتار کلاس هوشمند

از این به بعد دانش آموزان یک مدرسه راهنمایی در چین هنگام چرت زدن یا شیطنت کردن در کلاس باید بیشتر دقت کنند، چون یک سیستم تشخیص چهره جدید هر ۳۰ ثانیه صورتشان را اسکن می‌کند تا مطمئن شود حواسشان به درس هست.

 

این راه حل جدید نظارتی جدید، «سیستم مدیریت رفتار کلاس هوشمند» نامیده می‌شود و از سه دوربین پیشرفته تشکیل شده که بالای تخته کلاس نصب می‌شوند و دائما اطلاعات را به نرم افزاری می‌فرستند که حالات چهره و رفتار دانش آموزان را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کند که آیا از درس لذت می‌برند یا حواسشان پرت است.
به گفته رسانه‌های چینی، این نرم افزار هفت احساس مختلف شامل خنثی، شاد، غمگین، ناامید، عصبانی، وحشت زده و متعجب را تشخیص می‌دهد و اگر حواس دانش آموزی سر کلاس پرت باشد به معلم اطلاع می‌دهد. داده‌های جمع آوری شده برای ارزیابی عملکرد معلمان هم قابل استفاده است. این سیستم تاکنون فقط در یک مدرسه در هانگژو نصب شده، اما نتایج مثبتی داشته که می‌تواند در سراسر چین به کار گرفته شود.

سیستم مدیریت رفتار کلاس هوشمند

 

برخی بچه‌ها به دلیل اینکه این دوربین‌ها همه حرکات و حالات صورتشان را ضبط می‌کنند رفتارشان را تغیر می‌دهند. یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: «قبلا وقتی کلاس را دوست نداشتم، تنبلی می‌کردم و چرت می‌زدم یا کتاب‌های دیگرم را میخواندم. اما از وقتی این دوربین‌ها نصب شده دیگر حواسم پرت نمی‌شود. مثل اینکه دو چشم مخفی همیشه مرا تماشا می‌کند.»

سیستم مدیریت رفتار کلاس هوشمند

شاید فکر کنید این ایده خوبی است، اما باید استرس و توانایی کودکان در تمرکز واقعی در چنین شرایط استرس زایی را هم در نظر بگیرد. همچنین مسئله حریم شخصی هم مطرح می‌شود. معاون مدرسه می‌گوید بعد از یک آزمایش یک ماهه، دانش آموزان به این سیستم نظارتی عادت کردند. اما این سیستم منتقدان بسیار زیادی هم دارد که آن را مثل یک اردوگاه کار اجباری توصیف می‌کنند؛ و معتقدند این‌ها کودک هستند نه هدف دیکتاتوری. و در چنین شرایط امکان تمرکز نیست.»

0 نظر
پیام خود را وارد نمایید.

*
*