- طراحی سایت | طراحی اپلیکیشن موبایل - https://panysar.com -

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو چیست ؟

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو

بهینه‌سازی موتور جستجو ؛ (Search Engine Optimization)، به اختصار سئو (SEO) [1]، یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند .

سئو ممکن است انواع مختلف جستجو را در بر گیرد، از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. « سئو » یک سایت شامل فاکتورهای زیادی می‌شود که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می‌شود.

از دید بازاریابی اینترنتی، «سئو» به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو می‌کنند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهینه‌سازی وب سایت شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچ‌تی‌ام‌ال و برنامه‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده یا لینک‌های ورودی، و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.

در نتیجه در خلاصه ترین تعریف «سئو» را می توان به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.

سئو و بالا آوردن یک صفحه در جستجوهای گوگل به طور کلی دونوع فعالیت را در بر می گیرد off page seo مجموعه فعالیت هایی که خارج از وب سایت انجام میدهیم برای این که روند بالا آمدن سایت سریع تر باشد و on page seo که به کلیه فعالیت هایی که داخل سایت انجام می شود تا موتورهای جستجو به راحتی بتواند سایت مارا index کند گفته میشود هردوی این فعالیت ها در کنار هم به سئو معنا می دهد.

تقسیم بندی مراحل بهینه‌سازی

بهینه‌سازی داخلی

استانداردهای مشخصی از سوی گوگل برای وب سایت‌ها تعریف شده‌ است و تمامی وب سایت‌ها ملزم به رعایت این استانداردها هستند. در سئوی داخلی وب سایت بر اساس استانداردهای تعریف شده از سوی گوگل، بهینه‌سازی می‌شود. منظور از کلمۀ سئوی داخلی این است که در این بخش تمامی تغییرات بهینه‌سازی در داخل وب سایت انجام می‌شوند.

پارامترهای مختلفی در سئوی داخلی مورد توجه گوگل هستند که می‌توانیم با بهینه‌سازی این پارامترها امتیازات مثبتی از گوگل دریافت کنیم و شانسمان را برای رسیدن به رتبه‌های اول افزایش دهیم.

بهینه‌سازی خارجی

بهینه‌سازی خارجی، مجموعه اقداماتی است که در خارج از وب سایت انجام می‌شود تا وب سایت در کلمات کلیدی هدف به رتبه‌های برتر برسد. برای کار بر روی بهینه‌سازی خارجی نیازی به دسترسی به پنل مدیریتی وب سایت و کنترل پنل هاست وجود ندارد؛ زیرا تمامی مراحل بهینه‌سازی خارجی در بیرون از وب سایت انجام می‌شود.

کار بر روی سئوی خارجی بسیار حساس و پیچیده‌تر از سئوی داخلی است. زیرا ممکن است با کوچک‌ترین اشتباهی، وب سایت مورد نظر از سوی گوگل جریمه شده و رتبۀ فعلی خود را نیز از دست بدهد.

 

تکنیک‌های کلاه سفید در مقابل تکنیک‌های کلاه سیاه

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو

تکنیک‌های سئو می‌توانند به دو گروه عمده طبقه‌بندی شوند: تکنیک‌هایی که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب توصیه می‌کنند، و تکنیک‌هایی که مورد تأیید موتورهای جستجو نیست.

موتورهای جستجو تلاش می‌کنند که اثر دسته دوم را کاهش دهند. هرز آگهی‌ها از آن جمله هستند. مفسران صنعتی و شاغلانی که از این تکنیک‌های سئو استفاده می‌کنند، آن‌ها را به سئو کلاه سفید یا کلاه سیاه طبقه‌بندی کرده‌اند.

تکنیک‌های کلاه سفید تمایل به تولید نتایجی دارند که مدت زمان زیادی برقرار هستند، در حالیکه تکنیک‌های کلاه سیاه پیش‌بینی می‌کنند که هنگامی که موتورهای جستجو سر از کارشان درآورند، وب سایت‌های آن‌ها در نهایت ممکن است بطور موقت یا دائم متوقف گردد.

اگر از دستورالعمل‌های موجود جستجو پیروی کرده و فریبی در کار نباشد، یک تکنیک سئو کلاه سفید تلقی می‌شود. از آنجاییکه دستورالعمل‌های موتور جستجو به عنوان مجموعه‌ای از قوانین نوشته نشده است، این یک تمایز مهم و قابل توجه است.

تکنیک سئو کلاه سفید تنها دربارهٔ تبعیت از دستورالعمل‌ها نیست، اما در مورد حصول اطمینان از این امر است که محتوایی که یک موتور جستجو ایندکس کرده و سپس رتبه‌بندی می‌کند، مشابه همان محتوایی باشد که یک کاربر خواهد دید.

مشاوره کلاه سفید در مجموع جهت ایجاد محتوا برای کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه برای موتورهای جستجو. سپس، آن محتوا به جای تلاش جهت تحریک نمودن الگوریتم و فریب دادن آن از اهداف مورد نظر خود، به سادگی در دسترس عنکبوت‌ها قرار می‌گیرد. تکنیک‌های کلاه سفید در بسیاری جهات شبیه توسعه وب هستند که در دسترس بودن را ارتقاء می‌دهد؛ هرچند که این دو یکسان نیستند.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه تلاش می‌کنند تا رتبه‌بندی را از طریق فریب از روش‌ها و راه‌هایی که مورد تأیید موتور جستجو نیست، بهبود دهند. یک تکنیک کلاه سیاه از متن پنهان شده به عنوان متن رنگ‌آمیز شده مشابه با پس زمینه یک div نامرئی، یا به عنوان متنی در خارج از صفحه نمایش استفاده می‌کنند. تکنیک دیگر، تکنیکی موسوم به کلاکینگ ( Cloaking) است که بسته به اینکه یک صفحه توسط بازدیدکننده انسانی فراخوانی شود یا توسط یک موتور جستجو، صفحه متفاوتی را بدست می‌دهد.

دسته دیگری که گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سئو کلاه خاکستری است. این تکنیک بین کلاه سفید و سیاه است که از روش‌هایی استفاده می‌کند که از مجازات سایت جلوگیری می‌کند، اما با این وجود، بهترین محتوا را برای کاربر مهیا نکرده و ترجیحاً روی بهبود رتبه‌بندی‌های موتور جستجو تمرکز می‌کند.

موتورهای جستجو ممکن است سایت‌هایی که از روش‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنند را جریمه کنند، که این امر از طریق کاهش دادن رتبه آنها، یا حذف کردن لیست‌های آن‌ها از دیتابیس‌های خود یا همه موارد می‌تواند صورت گیرد. چنین مجازات‌هایی می‌توانند بطور خودکار توسط الگوریتم‌های موتور جستجو یا از طریق بازنگری دستی سایت صورت پذیرد. یک نمونه، حذف ریکو و بی‌ام‌دبلیو از گوگل در فوریه ۲۰۰۶ به دلیل استفاده از شیوه‌های فریبنده بود. با این حال، هر دو کمپانی به سرعت عذرخواهی کرده و با اصلاح نمودن صفحات متخلف، به لیست گوگل بازگشتند.