تاثیر رنگ ها روی خلق و خوی انسان

مانند مرگ و مالیات، هیچ راه فراری از رنگ ها وجود ندارد چون آنها همه جا وجود دارند.

بنابراین باید دید هرکدام از این رنگ ها چه معنایی دارند؟ چرا مردم در اتاق هایی با رنگ سبز احساس آرامش بیشتری دارند؟ چرا وزنه برداران در باشگاه هایی با رنگ آبی بهترین عملکرد خود را نشان می دهند؟

معمولا رنگ ها در فرهنگ های گوناگون معانی مختلفی دارند و حتی در جوامع غربی، معانی رنگ‌های مختلف در طی سال ها تغییر کرده است. اما امروزه در آمریکا ،محققان موارد زیر را به شکلی دقیق برداشت کرده اند.

رنگ سیاه
سیاه رنگ اقتدار و قدرت است. بدلیل که این رنگ باعث می شود افراد باریکتر و لاغرتر به نظر بیایند، در مد هم استفاده می‌شود .همچنین شیک است و به زمان خاصی وابسته نیست. همچنین رنگ سیاه اطاعت و فرمانبرداری را نشان می دهد. کشیش ها رنگ سیاه به تن می کنند تا فرمانبرداری خود از خداوند را نشان دهند. برخی از کارشناسان مد می گویند زنی که سیاه می پوشد به این معنی است که از مرد خود اطاعت می کند. لباس سیاه نیز می تواند غالب باشد و یا چهره کسی که آن را پوشیده است غیر دوستانه وشرور نشان دهد. خائنانی، مانند دراکولا که معمولا لباس سیاه می پوشد.

رنگ سفید
عروس ها لباس سفید می پوشند که نماد بی گناهی و خلوص است. سفید نور را منعکس می‌کند به همین دلیل به عنوان یک رنگ تابستانی شناخته می‌شود. رنگ سفید در دکوراسیون و مد بسیار محبوب است، چون نورانی و خنثی است و با همه چیز ست می‌شود.

رنگ قرمز
تاثیرگذارترین رنگ احساسی است .قرمز باعث تحریک ضربان قلب و تنفس می‌شود. این رنگ همچنین رنگ عشق است. پوشیدن لباس قرمز باعث جلب توجه می شود و فردی که قرمز پوشیده درشت تر و چاق تر به نظر می رسد. چون رنگ قرمز پررنگ و تاثیرگذار است ممکن است در مذاکرات باعث ایجاد درگیری شود. اتومبیلهای قرمز اهداف محبوب دزدها هستند. در دکوراسین رنگ قرمز برای جلب توجه کردن و بزرگنمایی استفاده می‌شود. برخی از دکوراتورها می‌گویند که مبلمان قرمز عالی است چون باعث جلب توجه می شود.

رنگ صورتی
عاشقانه ترین رنگ نیز رنگ صورتی است که بسیار آرام بخش است. تیم‌های ورزشی، کمدهای اتاق رختکن را به رنگ صورتی روشن برای تیم مقابل درمی‌آورند تا آنها انرژی خود را از دست بدهند.

رنگ آبی
رنگ آسمان و اقیانوس، آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها است. این رنگ نیز مانند رنگ قرمز، باعث واکنش می‌شود. آبی آرامش بخش و صلح آمیز، باعث ایجاد مواد شیمیایی آرامش دهنده در بدن می‌شود و به همین دلیل است که از رنگ آبی در اتاق خواب‌ها استفاده می‌کنند. آبی همچنین می‌تواند سرد و افسرده کننده باشد. مشاوران مد توصیه می‌کنند در مصاحبه کاری لباس آبی بپوشید چون نماد وفاداری است. افراد در اتاق‌هایی با رنگ آبی کارآیی بیشتری دارند. مطالعات نشان می‌دهد وزنه برداران در باشگاه‌هایی با رنگ آبی وزنه‌های سنگین‌تری را می‌توانند بردارند.

رنگ سبز
در حال حاضر محبوب ترین رنگ برای تزیین، سبز، نماد طبیعت است. ساده ترین رنگ در چشم سبز است و دید را بهبود می‌بخشد. سبز رنگی آرام بخش و طراوت بخش است. مردم در اتاق‌هایی سبز رنگ به تماشای تلویزیون می‌پردازند . بیمارستان‌ها اغلب از رنگ سبز استفاده می‌کنند تا باعث آرامش بیماران شوند. در قرون وسطی عروس‌ها رنگ سبز می‌پوشیدند که نماد باروری بوده است. سبز تیره نماد مدانگی،محافظه کاری و ثروت است. با این حال اغلب خیاط های مد از رنگ سبز استفاده نمی‌کنند چون معتقدند که بد شانسی می‌آورد.

رنگ زرد
زرد آفتابی شاد بسیار جلب توجه می‌کند. اگر چه گفته می‌شود که این رنگ باعث خوشبینی در افراد می‌شود ولی اکثر مردم در اتاق‌های زرد رنگ کنترل اعصاب خود را از دست می دهند و بچه ها بیشتر گریه می‌کنند. رنگ زرد برای چشم به شدت قابل رویت است، پس اگر بیش از حد در کاری استفاده شود تبدیل به رنگ غالب می‌شود. رنگ زرد تمرکز را افزایش می‌دهد، از این رو مطالب قانونی را در صفحاتی زرد رنگ می‌نویسند. رنگ زرد سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می‌دهد.

رنگ بنفش
این رنگ مخصوص اعضای خانواده سلطنتی است، همواره رنگی لوکس در نظر گرفته می‌شود و نماد ثروت و پیچیدگی است. همچنین رنگی زنانه و رمانتیک است. با این حال چون این رنگ در طبیعت بسیار نادر است، رنگی مصنوعی در نظر گرفته می‌شود.

رنگ قهوه‌ای
قهوه‌ای رنگ قابل اعتماد و رنگ زمین است و در طبیعت از این رنگ فراوان وجود دارد. قهوه‌ای روشن نشان دهنده‌ی اصالت است در حالیکه قهوه‌ای تیره نماد چوب و چرم است. رنگ قهوه‌ای می‌تواند نماد غم و انتظار هم باشد. طبق بررسی‌ها آقایان علاقه دارند که قهوه‌ای را رنگ مورد علاقه‌ی خود اعلام کنند.

رنگ‌ها آنقدر مهم هستند که حتی در پرچم کشورها معنا و مفاهیم مختلقی را نمایش می‌دهند. به عنوان مثال در پرچم کشور عزیزمان ایران سه رنگ سبز و سفید و قرمز به کار رفته است که هرکدام معانی و مفاهیم خود را دارند.
بر اساس مطلبی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده است، رنگ سبز پرچم، نشانه آبادانی است، و منعکس کننده آرمانهای ملت بزرگ ایران است برای داشتن کشوری آباد و توسعه یافته. همچنین این رنگ نشانه دین مبین اسلام که دین ۹۹% مردم ایران است، می باشد.
رنگ سفید پرچم، بیانگر صلح طلبی ملت بزرگ ایران است، ملت مسلمان ایران تحت تاثیر تعلیمات دین مبین اسلام، صلح و آرامش را برای تمام همنوعان خود می خواهد.
رنگ قرمز پرچم، نشانه صلابت و پایداری ملت مسلمان ایران در برابر تجاوزکاران و ستمکاران است.

لازم به ذکر است سبز، قهوه ای، قرمز محبوب ترین رنگ های مواد غذایی هستند. اغلب در طرح دکوراسیون رستوران‌ها هم از رنگ قرمز استفاده می‌شود زیرا قرمز تحریک کننده اشتها است.

حال که معانی رنگ را بصورت کلی متوجه شدید، نوبت به انتخاب رنگ و همنشینی رنگ‌ها می‌رسد، در سایتهایی مانند Adobe Color و یا colllor.com و همچنین paletton.com می‌توانید رنگ‌های مد نظر خود را انتخاب کنید تا رنگ‌هایی که می‌توانند مناسب رنگ انتخابی شما باشند را پیشنهاد بدهد.

یکی از راه‌های انتخاب رنگ مناسب وب‌سایت شما، ایده گرفتن از سایت‌های موجود است. سایتهایی که خدماتشان با خدمات سایت شما همخوانی داشته باشد.

0 نظر
پیام خود را وارد نمایید.

*
*