بهینه سازی عکس جهت استفاده در وب سایت

یکی از دغدغه های همیشگی طراحان و صاحبان وب سایت استفاده از عکسهای با کیفیت بالا و حجم مناسب در وب سایتها میباشد. مخصوصا در ایران که به دلیل متوسط سرعت پایین اینترنت حجم نهایی یک وب سایت مسئله ای حساس و تاثیر گذار بر روی اثردهی و بازدهی وب سایت خواهد بود.

شاید بسیاری از شما با روشهایی جهت کم کردن حجم عکسهای وب سایت آشنا باشید اما در این آموزش قصد دارم تا بهترین و موثرترین روش کاهش سایز نهایی عکس با کمترین افت کیفیت را به شما آموزش بدهیم. که در علم گرافیک به آن الگوریتم lossless میگویند.

در اصل بهینه سازی و ذخیره سازی عکسها با Save کردن آنها شروع نمیشود و قبل از رفتن به سراغ کلید Save کارهایی است که شما باید انجام دهید. ذکر این نکته نیز ضروری است که در این آموزش اساس کار ما نرم افزار فتوشاپ و گزینه “Save for a Web/Device” میباشد.
اولین نکته ای که شما باید آنرا رعایت نماید نکته ای ساده و بدیهی است و شما باید مطمئن شوید که عکس شما در فرمت RGB قرار دارد و نه CMYK چرا فرمت CMYK بیشتر جهت صنعت چاپ کاربرد دارد و تا هنگامی که شما قصد نمایش عکسها را نمایشگر دارید باید از فرمت RGB استفاده نمایید.چرا فرق بسیاری در نمایش رنگها توسط نور یا کریسیتال و جوهر وجود دارد.

ضمنا این نکته را در نظر داشته باشید که خیلی بهتر است که شما از ابتدا فایل جدید را در مود RGB کار نمایید تا اینکه در مود CMYK کار کنید و بعدا آنرا تبدیل نمایید.شما مود یک عکس را از مسیر Image > Mode میتوانید چک/تعویض نمایید.
دومین نکته این است که اگر عکس شما در ابعاد بسیار بزرگ باشد و شما بخواهید آنرا توسط گزینه Save for a Web/Device ذخیره نمایید اخطاری مبنی بر اینکه اندازه عکس شما بسیار بزرگتر از موارد نیاز جهت ذخیره سازی جهت وب میباشد و فتوشاپ نمیتواند آنرا به بهترین نحو انجام دهد.

پس به اندازه و حجم عکس اصلی توجه داشته باشید و انتظار نداشته باشید عکس با حجم ۵۰ مگا بایت و ابعاد بسیار بالا را بتوانید بع عکس ۱۰۰ کیلو بایتی با همان ابعاد تبدیل نمایید. پس ابعاد عکس را به ابعاد مورد نظر و کاربردی تبدیل نمایید و حجم بسیار زیادی از عکسهای خود از طریق این کار کسر نمایید.
بعد از اعمال تمامی تغییرات لازمه در عکس (و بعد از اینکه ۲ نکته بالا را نیز انجام دادید) نوبت آن است که وارد محیط Save for a Web/Device بشویم. این منو را از طریق مسیر File>Save for a Web/Device و یا کلید میانبر Alt+CTRl+Shift+S میتوانید بیابید.
به طور کلی قبل از ذخیره عکس توجه کنید که هر فرمتی برای بعضی تصاویر مناسب است. اگر تصویر شما حالت photo دارد یعنی عکس طبیعی است یا اینکه پراکندگی رنگی آن زیاد است بهتر است که آن را با فرمت jpg ذخیره کنید.
در صورتی که تعداد رنگ های تصویر شما کم است و در حدود ۵۰ تا ۲۵۵ رنگ است بهتر است که با فرمت gif یا png-8 ذخیره کنید.
و در صورتی که پراکندگی رنگ کم است اما بیش از ۲۵۵ رنگ است با فرمت png-24 ذخیره کنید.

0 نظر
پیام خود را وارد نمایید.

*
*